široký sval zádový

Široký sval zádový (m. latissimus dorsi), zjednodušeně křídla 🦅 😀. Jednoznačně nejmohutnější zádový sval, který spíše vytváří vizuální stránku zad, než funkční.

Sval začíná na kosti kyčelní a křížové, hrudních a bederních obratlích a upíná se na kosti pažní. Je hlavním svalem pro addukci (připažení), pomocným svalem pro zapažení a také pro vnitřní rotaci pažní kosti. Z anatomického hlediska se sval skládá z vodorovných a šikmých vláken. Často jsou právě vodorovná vlákna ochablá a šikmá zkrácená z důvodu výběru cviků pouze na šířku zad a nikoli jejich hloubku. Tím že se sval upíná na pažní kosti tak výrazně ovlivňuje rozsah veškerých pohybů, které se vykonávají nad hlavou. Typickým příkladem jsou tlakové cviky na ramena nad hlavu. V případě zkrácení se rameno nedostane do zevní rotace a cvik je proveden špatně. A dochází k např. k záklonu, který vede k přetěžování beder. Nedostatečně posílená vorodovná vlákna (“pás pod lopatkami”) zase ovlivňují např. pozici paží při předním dřepu.

O mobilitě této části svalu se budu věnovat v jiném příspěvku ☺️. V ukázce uvádím 2 jednoduché cviky na protažení šikmých vláken. U obou je důležité, abychom páteř vykroutili co nejvíce do strany hlavně v oblasti hrudní a nikoli v bederní, aby nedošlo více k protažení čtyřhranného svalu bederního.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *